
کمپین تبلیغاتی چیست و چگونه میتوان یک کمپین موفق داشت؟
امروزه با گسترش روز افزون تکنولوژی و فضای مجازی، ورود کسب و کارهای سنتی به دنیای دیجیتال امری ضروری و مهم است. برای انجام این کار نیز پیشنیازهایی وجود دارد همچون ایجاد یک صفحه در شبکههای اجتماعی و یا راه اندازی سایت برای ارائه محصول و همچنین معرفی برند به کاربران. پس از این کارها بهترین گزینه برای گسترش و توسعه کسب و کار، استفاده از کمپین تبلیغاتی (Advertising Campaign) است.
کمپین تبلیغاتی چیست؟ (Advertisement Campaign)
با اجرای کمپین تبلیغاتی میتوان ورودی با قدرت به دنیای دیجیتال و در راستای آن گسترش کسب و کار داشت. اما سوالی که در ذهن اکثر افراد ممکن است ایجاد شود، این است که کمپین تبلیغاتی چیست؟
کمپین تبلیغاتی به اجرای فعالیتهای تبلیغاتی گفته میشود که از قبل پیام هدف کمپین، مخاطب و برنامهریزی دقیق معین شده تا پیام مورد نظر در بهترین زمان ممکن با توجه بودجه برای جامعه هدف ارسال شده و مخاطبان بیشتری را برای ارتباط بهتر با کسب و کار، ترغیب نماید.
ویژگی کمپین تبلیغاتی موفق
کمپین تبلیغاتی موفق به کمپینی گفته میشود که بر مبنای استراتژی افزاش آگاهی از برند، افزایش ارتباط با بازار هدف و یا افزایش فروش طرحریزی شود. بسیاری از کسب و کارها بر این باور هستند که برگزاری یک کمپین به معنای ساخت تبلیغات است که این تفکر کاملا اشتباه است.
اگر به دنبال برگزاری یک کمپین تبلیغاتی هستید، حتما با متخصصان این حوزه که معمولا آژانسهای دیجیتال مارکتینگ فعال در زمینه کمپینهای دیجیتال هستند، مشورت کنید تا بتوانید بودجه خود را به بهترین شکل مدیریت کرده و در راستای آن بهترین نتیجه را دریافت کنید.
نکات کلیدی در طراحی و برگزاری کمپین تبلیغات
به طور کلی در زمان راهاندازی کمپین تبلیغاتی که یکی از اصلیترین کارها در حوزه دیجیتال مارکتینگ به حساب میآید باید نکات کلیدی را در نظر گرفت که برخی از مهمترین آنها شامل موارد ذیل است.
هدف کمپین تبلیغاتی
معمولاً اولین عبارتی که همراه با “هدف کمپین” به ذهنمان میرسد، “فروش بیشتر” است. این در حالی است که کمپینها اهداف گوناگونی به جز فروش میتوانند داشته باشند. مثلاً پروموشن محصولات، جذب مخاطبان جدید، معرفی ویژگیهای محصولات فعلی و بسیاری از موارد دیگر همگی میتوانند از اهداف یک کمپین تبلیغاتی باشند.
مخاطبان کمپین
اگر مخاطبان کمپین خود را به درستی بشناسید و بر مبنای شناخت خود از آنان اهداف و استراتژی کمپین خود را تعریف کنید، میتوانید تا حد زیادی احتمال موفقیت کمپین خود را افزایش دهید. در واقع شناخت دقیق مخاطبان اعم از سن، جنسیت، وضعیت تاهل، سطح سواد، علاقهمندیها و عادتها و … میتواند کمک شایانی به تدوین استراتژی کمپین تبلیغاتی کند.
بخشبندی مخاطبان
با شناسایی مخاطبان میتوانید آنان را با توجه به محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید در بخشهای متفاوتی طبقهبندی کنید. خود را در جایگاه مخاطبان قرار دهید و ببینید که چه چیزی میتواند شما را به یک مشتری بالقوه تبدیل کند.

ابزارهای کمپین تبلیغاتی
همانطور که متوجه شدید اجرای تبلیغات برای هر کسب و کاری مزایای بسیاری دارد و برای انجام این کار بزارهای گوناگون بسیاری جهت رساندن پیام به مخاطبان وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آنها میپردازیم.
تبلیغات در شبکه های اجتماعی
همانطور که از نامش مشخص است برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی باید به سراغ شبکههای اجتماعی برویم تا بتوانیم کمپین تبلیغاتی خود را به گوش مخاطبان برسانیم. برای انتخاب بهترین شبکه اجتماعی باید علاوه بر شناخت مخاطبان، پلتفرمهای مختلف را نیز به درستی بشناسیم تا بتوانیم بهترین استراتژی را برای رسیدن به مخاطبان هدف از طریق این پلتفرمها، اتخاذ کنیم.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ نوع دیگری از ابزارهای تبلیغاتی است که میتوانید برای معرفی کمپین تبلیغاتی خود، از آن استفاده کنید. از این طریق میتوانید خود را به افراد جدید بسیاری معرفی کنید تا خود آنها به مرور به مشتریان بالفعل شما تبدیل شوند.
بازاریابی محتوا
این یکی از آشناترین انواع ابزارهای کمپین تبلیغاتی برای شرکتهاست. اما به راستی بازاریابی محتوا به چه معناست؟ طبق تعریف موسسه بازاریابی محتوا، این مفهوم نوعی نگرش استراتژیک در بازاریابی است که بر خلق و انتشار محتوای ارزشمند، مداوم و مرتبط، به منظور جذب مخاطبان جدید و حفظ مخاطبان فعلی و هدایت آنان به سوی مشتری ارزشمند، تمرکز دارد.

هرچند که این دو، مفاهیمی مجزا هستند، اما باز هم در بسیاری از موارد این دو به صورت یک مفهوم در نظر گرفته میشوند. بهینه سازی موتور جستجو به معنای بهبود جایگاه و رتبه محتوای تولید شده در موتورهای جستجو در جستجوی ارگانیک است. در بازاریابی موتورهای جستجو که شامل تبلیغات در موتورهای جستجو (مثل گوگل ادز) نیز میشود، قطعاً بهینهسازی هم دیده شده است تا بتوان به cpc مناسب دست یافت.
اهمیت ارتباطات در کمپین
پیامی که از طریق کمپینها منتقل میشود، یکی از موضوعات اساسی و اصلی کمپین است. پیامی که منتقل میشود باید واضح، دقیق، شفاف، منسجم و طبیعی باشد. ممکن است از نظر شما انتقال پیام کاری راحت باشد اما واقعیت این است که رعایت تمام این نکات باید با کوتاهترین جملات امکانپذیر باشد که شاید چالش برانگیزترین قسمت نیز همین باشد.
طراحی بصری کمپین تبلیغاتی
طراحی بصری پیام به اندازه متن و موضوعی که مخابره میشود اهمیت دارد. پیامی که از طریق طراحی بصری در همان نگاه اول به مخاطبین منتقل میشود میتواند نقش مهمی در جذب آنان داشته باشد.

معیارها و شاخص کلیدی عملکرد
قطعاَ سنجش عملکرد در تمام زمینهها از اهمیت ویژهای برخوردار است اما در صنعت تبلیغات با توجه به اینکه رقبای بسیاری در این زمینه فعالیت میکنند، نگاه ما باید ریزبینانهتر و دقیقتر باشد.
طراحی و برگزاری کمپین
تبلیغـات پـارت شرکت تمام سرویس است که به شکل تخصصی در حوزه دیجیتال برندینگ، دیجیتال مارکتینگ و خدمات تبلیغات دیجیتال فعالیت میکند. مجموعه لاوان یک تیم خلاق، دیجیتال و چابک است که نسبت به تغییرات فضای تبلیغات دیجیتال و آفلاین عکسالعمل سریع و مناسب نشان دهند و بهترین خدمات را در این حوزه به مشتریان خود ارائه دهد.
سوالات متداول در مورد کمپین تبلیغاتی
کمپین تبلیغاتی به اجرای فعالیتهای تبلیغاتی گفته میشود که از قبل پیام هدف کمپین، مخاطب و برنامهریزی دقیق معین شده تا پیام مورد نظر در بهترین زمان ممکن با توجه بودجه برای جامعه هدف ارسال شده و مخاطبان بیشتری را برای ارتباط بهتر با کسب و کار، ترغیب نماید.
کمپین تبلیغاتی موفق به کمپینی گفته میشود که بر مبنای استراتژی افزاش آگاهی از برند، افزایش ارتباط با بازار هدف و یا افزایش فروش طرحریزی شود. بسیاری از کسب و کارها بر این باور هستند که برگزاری یک کمپین به معنای ساخت تبلیغات است که این تفکر کاملا اشتباه است.